Geplaatst in Algemeen, Open dagboek

Seks is een cadeau

Seks, er wordt weinig over geschreven, maar tegelijkertijd is de wereld er zo open over. Men zegt dat de taboe’s zijn doorbroken; want het is toch niet erg om te genieten, zolang het maar veilig gebeurt. Maar wordt je daar uiteindelijk nou echt gelukkiger van?

Seks is iets speciaals, althans, dat vind ik. Het is een cadeau dat je mag geven aan degene waar je echt van houdt. Degene waar je de rest van je leven mee wilt delen. Je deelt het met één persoon.  Los van het feit dat seks veel mooier en fijner is als dat gebeurt vanuit liefde, beschermt het ons ook wanneer we het delen met één persoon. Zowel lichamelijk als geestelijk. Denk maar eens aan al die SOA’s en ongewenste zwangerschappen die voorkomen kunnen worden. Aan alle pijn, verdriet en schuldgevoelens nadat het cadeau dat we gegeven hebben, toch niet voor de juiste bleek te zijn. Waarom gebeurt het dan toch? De wereld is geobsedeerd door lust en verlangen. Of dat verkeerd is? De obsessie wel, het verlangen op zich niet. Het is een onderdeel van seks. Ik geloof dat God het zo bedoeld heeft. Seks zorgt ervoor dat we verbonden raken met de ander. Niet alleen lichamelijk, maar vooral ook in geest en ziel. Je geeft jezelf bloot, letterlijk! Je geeft je meest intieme prijs aan iemand anders, kwetsbaarder kun je niet zijn. Waarom zou je dat aan iemand geven waar je niets voor voelt, of (nog) niet zeker bent van de relatie? Is het niet veel mooier om elkaar eerst te leren kennen op een vriendschappelijke manier, voordat je je meest mooie cadeau weggeeft? Want gegeven is gegeven, je kunt daarna niet meer terug. Seks zou niet een manier moeten zijn om de ander te leren kennen, het zou moeten voortkomen uit liefde, nadat je die ander hebt leren kennen. Het is iets wat we aan de ander willen geven, toch? Niet omdat ons eigen verlangen zo groot is, maar om te laten weten hoeveel je van de ander houdt. Seks is geen fundament voor een gelukkig leven met elkaar. Leer de ander waarderen, los van seksueel genot. Seks is heilig en kostbaar. Bescherm het als een rijke schat en laat het niet roven. Ik ben trots en dankbaar dat ik mijn cadeau met één persoon heb gedeeld en nog steeds deel, namelijk mijn man. Dat is wat ik mijn kinderen ook graag wil leren; seks is een cadeau van God, een rijke schat om te beschermen. Echte-Liefde

”Huwelijkspartners moeten elkaar trouw blijven en hun verbintenis serieus nemen. Ze worden het gelukkigst als ze niet uit zijn op hun eigen bevrediging, maar het Bijbelse principe toepassen: „Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen” (Handelingen 20:35).

Hoe kijk jij hier tegenaan? Wat zou jij je kinderen willen meegeven over seks?

12 gedachten over “Seks is een cadeau

  1. Ik vind idd ook dat het met liefde verbonden moet zijn! Ik vind zelf dat meerdere bedpartners (niet tegelijk) ook kan, en dat je als vrouw zijnde niet alleen moet geven, maar ook mag ontvangen 🙂 Gelukkig wordt er steeds meer over het vrouwelijke orgasme gepraat en mag het er zijn! 🙂

    Like

    1. Voor de man is het net zo goed een cadeau om te geven 😉 En ik vind het juist zo mooi om het met de persoon te delen waar je de rest van je leven voor kiest! Het kunnen en mogen ontvangen is natuurlijk ook heel belangrijk, maar datgene wat je geeft is voor mij het belangrijkste. Daarbij gaat het voor mij trouwens niet om het orgasme, maar vooral om de liefde! 🙂

      Like

      1. Mooi 🙂 Bij mij vind ik het wel belangrijk, omdat het de seks een stuk relaxter maakt, anders span ik me teveel aan. Het laat me ontspannen..

        Like

  2. Het eerste wat me te binnen schoot was: maar soms is het gewoon ook fijn om jezelf een cadeautje te geven…in de vorm van seks dus. En dan maakt je bedpartner voor 1 keer niks uit. Let wel: ikzelf heb nog nooit een one night stand gehad. Maar ik kan me voorstellen dat mensen dit denken en daarom zo ‘makkelijk’ seks met mensen kunnen hebben zonder echte liefde erbij te voelen…

    Like

  3. Hmm, je hebt wel gelijk. Als je in een relatie bent of getrouwd mag je dat ‘cadeau’ niet met iemand anders delen, OMG, stel je voor..Maar volgens mij zie je het uit ook een geloof standpunt? Geen seks voor het huwelijk? Daar ben ik het niet mee eens.

    Like

  4. Met je geloof heb ik niet veel sorry. Een huwelijkspartner ben ik niet en zal ik ook nooit worden. Maar toch blijf ik mijn vriend trouw. Ik wil mijn kinderen er over meegeven dat ze het pas moeten hebben als ze er zelf aan toe zijn. Of dit nu bij de blijvende is of bij iemand die niet blijvend blijkt te zijn, dat weet je niet van te voren. En dan zit er ook nog leeftijdsverschil in in hoe je het bekijkt. Ik was 16 en ik hoop dat mijn kinderen eigenlijk nog net iets langer wachten dan ik deed. Maar ik ben nog steeds bij degene. Kan niet vergelijken hoe het met een ander is geweest. Maar als je lang vrijgezel bent snap ik dat je ook wel eens een verzetje wilt hebben. Het nieuwtje gaat er ook wel weer vanaf en soms heb je het zo druk dat je het gewoon moet inplannen. Maar het hoort wel bij je relatie anders ben je echt net gewone vrienden. Maar ja dat is weer mijn mening.

    Like

  5. Helemaal mee eens, zo hadden wij pas seks na het huwelijk, Dat is erg moeilijk, maar wat was het het waard. Ik deel dat alleen met mijn man en het is prachtig! Mij gaat het ook om liefde. Mooi dat je hierover spreekt. In mijn soort kerk toch nog wel taboe vrees ik 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Heel mooi verwoord! Ik wil dit onze dochter ook meegeven. Mijn man en ik hebben ons er echter niet aan gehouden. Ik heb God op een later stadium in mijn leven leren kennen en toen was dat helemaal niet aan de orde. Ik zal niet zeggen dat ik dan een andere keuze had gemaakt, want dat is achteraf heel makkelijk praten.

    Like

Geef een reactie

