Geplaatst in DIY voor jou, Gastblogs, Snailmail

Uitslag winactie + tutorial

Wauw! Wat een boel reacties op de winactie! Ontzettend leuk om te lezen dat er zoveel mensen van echte post houden. Vooral blijven doen, want het is inderdaad een feestje in je brievenbus. Degene die ik zeer binnenkort een feestje in haar brievenbus bezorgen is Melanie. Gefeliciteerd! Melanie is hier inmiddels persoonlijk van op de hoogte gebracht. Voor alle andere deelnemers, jullie kunnen nog digitale post van mij verwachten. Houd je mailbox dus goed in de gaten.

Alvast aan de slag gaan met leuke post? Lees dan zeker de tutorial hieronder van gastblogger Mirjam. Zij legt uit hoe je zelf enveloppen kunt maken. Veel succes 🙂

IMG_7498

Tutorial – Enveloppen Maken | geschreven door Mirjam

Als boekenwurm en minimalist heb je het tegenwoordig niet makkelijk. Aan een kant heb ik nooit genoeg boeken. Een huis zonder boeken is.. Nou ja. Maar ja, van de andere kant heb ik al vier boekenkasten vol. Met prachtige boeken, boeken die best okay zijn en boeken die ik wat minder vind. Zelfs boeken waarvan ik zeker weet dat ik die nooit ga lezen. Waarom dan toch gekocht? Tja, gevalletje verstandsverbijstering. Of gewoon mooi. Ofzo.

Daar heb ik iets op bedacht! Een manier om mijn liefde voor boeken in stand te houden, op een minimalistische wijze, goed voor het milieu en goed voor mijn portemonnee. En, ook nog eens top voor de snailmailer in mij. Al benieuwd geworden?

Sinds een tijdje maak ik enveloppen van boeken. Iedere rechtgeaarde boekenwurm moet nu even slikken en dat snap ik. In boeken wordt namelijk niet geknipt, geschreven of gestreept. Das een principekwestie. Zelfs een ezelsoor vind ik not done. Op boekenmarkten en in kringlopen koop ik tegenwoordig zonder enige vorm van schuldgevoel de meest prachtige boeken. Vaak in talen die ik helaas niet meester ben. Uiteraard wel met de meest geweldige tekeningen. Daar maak ik dan mijn enveloppen van. Hartstikke tof om te doen en ook heel fijn om te ontvangen.

En super easy! Ik gebruik een oude envelop als mal. Je kunt ook mallen kopen, maar dit is net zo makkelijk. De envelop trek ik over op een mooie pagina. Wel even kijken hoe de afbeelding op de envelop komt. Zo nauw luistert het op zich niet, het is tenslotte handwerk. En ik vind een foutje ook wel charmant. Alleen is het soms net jammer.

Zo maakte ik een tijdje terug enveloppen uit een boek over ons Koninklijk Huis. Echte nostalgie, met onder andere foto’s van de prinsjes uit de jaren 70, in die fijne retrokleuren. Alleen kwamen sommige foto’s zo op de envelop dat met name  een bepaald lichaamsdeel van onze Koningin op de envelop zichtbaar was… Niet handig. Nou had het boek meer dan 200 pagina’s, dus ik had gelukkig nog wat keus 🙂

Als je de envelop geknipt hebt, vouw je hem in elkaar en plak je ‘m dicht met plakband. Het liefst met contrasterende tape, want hoe bonter, hoe beter! Masking tape is hierbij niet handig, want niet stevig genoeg. De envelop moet de reis naar de ontvanger wel overleven tenslotte. Ik gebruik een etiket voor het adres, zodat het voor tante Post duidelijk is waar de envelop naartoe moet. Uiteraard ook lekker bont. Nog wat stickers erop en dan kan mijn post naar de ontvangers!

IMG_7527
Veel plezier met mijn tutorial dames, ik ben heel benieuwd naar jullie creaties!

Mirjam van Elst – 50 Tinten Mirjam


Maken jullie weleens zelf enveloppen?

7 gedachten over “Uitslag winactie + tutorial

Geef een reactie

