Geplaatst in DIY voor jou, Gastblogs

DIY: Oorbellen in fotolijst #gastblog

Deze blog is geschreven door gastblogger Anja!

Mening vrouw kent het probleem: oorbellen en waar ze op te bergen? Eerst zaten ze in doosjes, toen had ik er ook nog niet zoveel. Merendeel waren het ook knopjes. Daarna groeide mijn collectie, ik maakte ze veel zelf en had ook een paar exemplaren gekocht. In die tijd vond ik een opbergmapje wat me handig leek. Maar hij bleek te klein. Daarbij waren ze uit het zicht, wat ervoor zorgde dat ik ze niet droeg.

Nu was met de laatste verhuizing een grote fotolijst kapot gegaan. De lijst stond een jaar in de garage te wachten op een tweede leven. Ineens kreeg ik een idee na het zien van een filmpje van een programma uit Australië.

Dat idee zou het gaan worden!

wat heb je nodig

Wat heb je nodig?
– Verf
– Wattenstaafjes
– Boormachine
– Een fotolijst
– Een lijmpistool
– Een tang (eventueel veiligheidshandschoenen)
– Verfkwast/verfroller
– Hobbymesje
– Kranten/oud laken
– Geperforeerd hardboard óf achterkant fotolijst

Deze DIY maak je met een fotolijst. Als je deze niet in huis hebt, kun je er één kopen. Kijk eens bij de kringloop. De afmetingen maken niet uit. Het ligt puur aan de hoeveelheid oorbellen die je hebt.

lijstAllereerst haal je de achterkant weg. Door de klemmetjes kan dit een beetje lastig gaan. De tang kan dan heel handig zijn. Mijn kat vond het ook machtig interessant!

Dan het glas, deze moet je los halen. Daarvoor zijn de tang en de eventuele handschoenen nodig. Het meeste kan je met je handen doen, maar sommige stukjes zijn te klein om goed vast te pakken. Let wel op: als je te hard knijpt met de tang, gaat het glas kapot. Het glas gaat gemakkelijker los door het heen en weer te bewegen. De plaklaag die het glas in de lijst houdt, komt dan los.

Bij de volgende stap kan het twee kanten op gaan. Hier heb je een houtplaat (geperforeerd hardboard) voor nodig waar gaatjes in zitten. Deze gebruikt men vaak in de garage om gereedschap aan op te hangen. Ik woon in Duitsland en kon het nergens vinden. Ik heb het daarom anders gedaan, maar dat is niet ideaal. Als je de houtplaten wél kunt vinden, dan kun je de volgende stappen tot het verven overslaan. Voor de afmetingen neem je de achterkant van de lijst, en klaar!
Gaatjes boren

Mocht je het nou net als ik nergens kunnen vinden, dan gebruik je de achterkant van de lijst. Hier komt ook de boormachine in zicht. Ik heb lukraak de plaatsten gekozen waar ik wilde boren. Wel hield ik er rekening mee dat ik lange en korte oorbellen heb en het dus  niet moest overlappen. Ik had een boortje geleend van de buurman, en ik vond dit een goede maat. Het zijn maar kleine haakjes.

De achterkant van de lijst is geperst en hierdoor zijn de gaatjes die je boort niet schoon. Met het mesje heb ik dit weggesneden. Daarna heb ik alle gaatjes nog een keer geboord en nogmaals het overtollige materiaal weg gesneden. Dit maakt het makkelijker om de oorbellen op te hangen.

Daarna komt de fun! Verven. Ik had restjes in huis en heb die gebruikt. Eerst bracht ik een onderlaagje aan met een sponsje. Natuurlijk kun je dit ook een op andere manier doen! Ik vond het gebruik van een sponsje fijn, omdat de verfspuitbussen de vorige keer erg introkken in het hout en dit wilde ik graag voorkomen. De wattenstaafjes gebruik je om de verf uit de gaatjes te halen!

Blond als ik ben, had ik het paneel op de grond gelegd op kranten. Hierbij had ik er niet bij nagedacht dat de spuitbussen niet goed werken als je naar beneden spuit. Denk er dus aan dat als je spuitbussen gebruikt, je je object dan tegen de muur zet. Ik vond mijn resultaat nogal vlekkerig en heb andere verf gehaald. Dit heb ik met een verfrolletje opgebracht. Ik gebruikte een plastic opberg bakje om de verf in te doen, dit kan je een volgende keer ook weer gebruiken.

Ooit gezien dat er een ronde en een scherpe kant aan zo’n rolletje zit? Houd de ronde kant aan het gedeelte wat je al hebt geverfd en je krijgt geen lijnen in je kunstwerk! Kies ook per laag één richting!

Laat de boel drogen en breng daarna nog een laag aan. Is je eerste laag horizontaal? Doe de tweede dan verticaal. Of andersom. Als het niet genoeg dekkend is doe je nog een laag, tot jij tevreden bent!

Als de verf droog is, gaat de achterkant weer in de lijst. Dit is een lastig gedeelte, omdat het glas weg is. Hierdoor is er teveel ruimte overgebleven en is de lijst iets te flexibel. Dit heb ik geprobeerd op te lossen met mijn lijmpistool. Kijk voordat je gaat lijmen even goed hoe je de lijst erin wilt hebben. Heb je lelijke hoeken? Doe die dan uit het zicht.

lijmen

Gebruik je een hardboard bedplaat? Dan is lijmen misschien niet nodig. De klemmetjes kunnen voldoende zijn. Dit moet je zelf even beoordelen.

Daarna kun je de lijst ophangen. Die van mij staat nu op een tafeltje tegen de muur. Zelf vind ik dit een erg leuk resultaat hebben.

resultaat
Op deze foto zien jullie hoe het er nu uit ziet. En dit is nog maar een klein deeltje van mijn verzameling.

Optioneel kan je nog een tekst op de achtergrond schrijven of voor aan andere kleur kiezen. Ik heb in huis de kleuren zwart, wit en rood en vond het -ook vanwege de kleuren van de oorbellen- rustiger als de achtergrond egaal wit was.

Ik vond het super om deze DIY te maken.
Lijkt het jou ook leuk om deze DIY te maken?

Geef een reactie

