Geplaatst in Bible Journaling, Gastblogs

Bible Journaling: Hoe begin je?

Deze blog is geschreven door gastblogger Minke!

Je hebt eigenlijk maar weinig nodig om te beginnen met Bible Journaling. Je kunt dit in elke willekeurige Bijbel doen. De Schrijfbijbel heeft er wel extra ruimte voor. Deze is helaas op dit moment zo goed als uitverkocht, maar wel al te reserveren op de website By Kris.

Naast een Bijbel is een potlood of pen handig en een A4’tje wat je achter de pagina stopt waar je op werkt. Mocht de pen doordrukken dan komt het niet op een derde pagina terecht, maar op het vel wat je er tussen hebt gelegd.

Materialen.bible.journaling.1

Potloden
In Amerika hebben ze veel mooie stempels en spulletjes om te gebruiken voor Bible Journaling. In Nederland is dit helaas wat minder goed te verkrijgen, maar als je net start heb je niet veel nodig. Ik begon met potloden en wasco die ik nog van vroeger had toen ik klein was. Dit drukt niet door, maar de pigment van de potloden is niet heel veel. Deze kun je duurder aanschaffen, maar is niet een must. Potloden van Stabillo of Bruynzeel zijn prima te gebruiken. Ik vind zelf de Cryola Twistebles heel fijn, deze kun je bij Bol.com kopen. Je kunt ook gebruik maken van Faber Castell of Derwent Coloursoft potloden. Deze zijn zacht en je kunt de kleuren in elkaar laten overlopen bij gebruik van een doezelaar en geurloze terpetine. Dit is verkrijgbaar in een speciaalzaak. Zelf gebruik ik dat niet. Aquarelpotloden kun je ook in elkaar laten overlopen, door middel van water en een kwastje. Deze zijn te verkrijgen bij een speciaalzaak, de Ikea en soms ook de Aldi of Lidl. Pastelpotloden zijn zachter en hoef je niet zo hard op te drukken voor kleur. Nadat je gekleurd heb moet je dit wel even fixeren met een fixatief spray; ook weer te verkrijgen via een speciaal zaak.

Verf
In je Bijbel kun je ook gebruik maken van verf. Denk aan waterverf, soms verkrijgbaar bij de Action of een speelgoedwinkel. Acrylverf kan ook. Die van de Lidl schijnt goed te zijn en is daar soms in de aanbieding, deze gebruik ik zelf ook. Bij waterverf is het wel prettig om je pagina voor te bewerken met een gesso, fixatief of matte medium. Er zijn varianten bij de Action te koop, maar ik heb mij laten vertellen dat je dit beter bij een speciaalzaak kunt halen. Ik gebruik dat zelf niet, maar dan blijft de waterverf wel afgeven. Met haarlak erover gaat het iets beter, maar het blijft kwetsbaar. Met het voorbereiden van je pagina voorkom je ook dat inkt doordrukt op de achterkant, zo kun je nóg meer materialen gebruiken. Ik doe dit zelf niet vanuit budget oogpunt.

Inkt
Fineliners van Stabilo drukken wel iets door. Je hebt ook fineliners van de Hema en een zelfde soort met markeerstiften. Deze kosten €2 per pakje. De markeerstiften drukken bijna niet door en -van horen zeggen- de fineliners ook niet. Balpen drukt ook niet echt door, maar je ziet dan wel dat er geschreven is. Ook bij gebruik van inkt voor stempels drukt dit iets door. Dat ligt ook aan de hoeveelheid inkt die je gebruikt. Je kunt het iets beperken door eerst even te stempelen op een blaadje naast je Bijbel en daarna pas in je Bijbel. Echte stiften gebruik ik zelden. Ik heb wel gewone stiften van de Action klaarliggen. Deze heb ik één keer gebruikt en drukken zeer veel door. Ik verwacht met een voorbewerkte pagina daar geen last van te hebben, maar -zoals ik eerder al aangaf- maak ik daar geen gebruik van.

Lijm versus washitape
Maar wat nou als je graag een tekst wilt maken op een pagina en ziet dat er doorgedrukt is van de andere kant? Het ligt er aan of het erg doorgedrukt is of een klein beetje. Soms kun je er gewoon overheen werken en zie je niets meer. Is er veel doorgedrukt dan kun je gebruik maken van een wit stuk papier. Gewoon een A4’tje even op maat knippen en in je Bijbel plakken. Dit kan door middel van een plakstift. Ik gebruikte die van de Hema en dat werkte prima. Een lijmstift van de Action kan natuurlijk ook. Toen mijn plakstift een keer op was, heb ik deze gebruikt. Die had ik toevallig nog liggen bij de knutselspullen van mijn zoontje. Het gebruik van lijm in je Bijbel kan zijn sporen achterlaten. Als je dit niet mooi vindt,  kun je er ook voor kiezen om het papier met washitape in je Bijbel te plakken. Ik haal mijn washitape graag bij de Action. Deze werkt goed en is erg goedkoop. Qua plakresten drukt het niet door op de pagina erachter.

Vellum
Je kunt ook een stuk doorzichtig papier in je bijbel plakken; vellum. Doordat dit papier doorzichtig is het geen probleem dit in je Bijbel te plakken, omdat je gewoon in je Bijbel kunt blijven lezen. Ook kun je printen op vellum, maar laat het dan goed opdrogen. Ik heb het zelf niet, maar hoorde dat je dit bij de Bruna kunt krijgen. Vellum kun je het beste met washitape in je Bijbel plakken.

Wrijf en stempel
Kun je net als ik niet zo goed tekenen dan kun je een plaatje van internet natekenen of printen op bakpapier. Plak de bakpapier stevig vast op een A4’tje en print je afbeelding in spiegelbeeld daarop. Haal het bakpapier voorzichtig los en raak de afbeelding niet met je vingers aan. Leg de afbeelding op de pagina waar je deze wilt hebben en wrijf over het papier zodat deze daar op komt.

SHOPTIPS!
Een aantal winkels die ik veel bezoek voor Bible Journaling spulletjes:
– Boekenvoordeelshop: inkt en stempels
– Hema: stempels, washitape, fineliners en markeerstiften
– Action: washitape, stickertjes (zoals alfabet stickers) en andere prulletjes.
– Lucilight: webshop met Bible Journaling producten, zoals stempels en rub-ons.

materialen.journaling.bible.2

Wat vind jij van deze tips?

2 gedachten over “Bible Journaling: Hoe begin je?

Geef een reactie

