Geplaatst in Snailmail

Borduren op papier #snailmailtip

Deze blogpost is geschreven door gastblogger Tamara!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daniëlle zag een tijdje geleden dit werkje van mij op mijn blog Lunatiek. Of ik het zag zitten om een gastblogje te schrijven over borduren op papier? Ik moest niet lang nadenken toen deze vraag me gesteld werd! Vandaag mag ik jullie laten zien hoe je op een eenvoudige manier een erg leuk resultaat krijgt, en dat in het zomerse thema Strand.

Wat heb je nodig?
– Een prikker en een prikmatje
– Borduurgaren
– Borduurnaald
– Stevig papier of karton
– Gewoon papier
– Potlood/pen
– Clips of papertape

Aan de slag!

Ik teken steeds eerst op een gewoon blad mijn schets tot ik tevreden ben. Je kan best gaan voor simpele vormen en silhouetten omdat je de dikke gaatjes niet erg dicht tegen elkaar kan prikken. Bij het thema strand dacht ik meteen aan zo’n typische strandstoel en een windvlieger. Samen met wat golfjes kreeg ik vrij gemakkelijk een leuke schets.

Leg je schets op het papier/karton dat je wilt borduren. Zorg dat het mooi vast blijft zitten tijdens het prikken met papertape of clips. Je wilt niet dat je schets gaat schuiven tijdens het prikken.

Leg het te prikken stuk goed op het prikmatje en prik de lijnen. Bij voorkeur hou je zo’n afstand van minimum 0,5cm tussen de gaatjes om doorscheuren te voorkomen. Zorg er ook voor dat je steeds loodrecht naar beneden prikt. Hou rekening met de hoekjes en uiteindes, zodat je daar zeker een gaatje hebt. Na het prikken maak je de schets weer los, maar je houdt deze wel best in de buurt om gemakkelijker de lijnen te kunnen volgen.

Doe nu je draad door je naald en maak onderaan een knoopje. Steek je naald via de achterzijde in het tweede gaatje van een lijn die je wilt starten. Bovenaan steek je de naald dan door het eerste gaatje. Ga aan de achterzijde nu naar het derde gaatje en bovenlangs ga je via het tweede gaatje weer naar beneden. Zo krijg je een simpele lijn. Als je klaar bent, maak je aan de achterzijde weer een knoopje zo dicht mogelijk tegen het papier. Natuurlijk kan je ook spelen met de steken als je dat wilt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Je werkje is eigenlijk al klaar. De achterzijde ziet er natuurlijk niet zo mooi uit, dus als je er een kaartje van wilt maken, zorg je best nog voor een leuk papiertje aan de achterzijde om de draadjes te verbergen.

Ik hoop jullie geïnspireerd te hebben en wens jullie veel plezier als jullie ermee aan de slag gaan!

Liefs, Tamara

 Heb jij al eens op papier geborduurd?

2 gedachten over “Borduren op papier #snailmailtip

  1. Een kaart versieren met een geborduurd randje, een bloemetje of vlinder doe ik wel eens.
    Laatst deed is de bloemetjes apart borduren en rondom uitknippen om vervolgens op een kaart te plakken. Zo zijn de draadjes aan de achterkant meteen weg gewerkt.

    Liked by 2 people

Geef een reactie

