Geplaatst in Gastblogs

Taal die zingt #poëzie

Vandaag een bijzondere blog over en met poëzie, geschreven door gastblogger Simone. En wat komt haar gedicht op het juiste moment. Zaterdag gaan wij twee weken op vakantie waar we hopelijk nog een heerlijk ‘zomergevoel’ tegemoet zullen gaan.

Z O M E R G E V O E L
Liggend op mijn rug
Kijk ik naar de lucht
Voel de zon en wind op mijn lijf
De geur van zonnebrand
Geluiden
Van spelende kinderen
Van pratende mensen
En pubers die er ergens tussen zitten
Als vanzelfsprekend hun plaats innemen
Geluiden vervagen
Ergens ver weg hoor ik een vliegtuig
Zo’n typisch zomergeluid
Langzaam doezel ik weg
Voor even tijdloos
Als ik mijn ogen opendoe
Komt alles langzaam weer een beetje binnen
Ik besluit om te gaan zwemmen
Het koele water omsluit me
Het is heerlijk
De zon op mijn gezicht
Het voortbewegen in een rustig ritme
Ik voel dat ik l e e f.
©Simone 2016            

Poezie; “Taal die zingt, een uiting van emotie, iets dat rijmt”.

Simone: ‘Ik hou ervan om de dingen mooi te omschrijven. Mijn gevoel in woorden uit te drukken. Misschien hou jij er ook van. Het is fijn om je gedachten op papier te zetten. Om iemand anders te  verrassen met een oprechte wens of iets wat je met diegene wil delen. Als je hiervoor woorden gebruikt die vanuit je hart en gevoel komen voelt dat vaak heel speciaal. Een cadeautje voor de ander. Je stelt jezelf kwetsbaar op, maar mijn ervaring is dat het een goed gevoel geeft. Je wordt er zelf “rijker” van en ook de ander durft vaak iets meer van zichzelf te laten zien. Probeer het eens…Ik hou ook van poëzie. Kleine gedichtjes, spreuken, quotes enzovoort’.

Ook voor kinderen is er van alles te vinden. Bijvoorbeeld het volgende gedichtje vanuit het boek ” Jij bent de liefste “ – Hans en Monique Hagen.

GROTE VOETEN
MIJN NIEUWE SCHOENEN
ZIJN ZO GROOT
DE HELE WERELD
PAST ERONDER

Iets wat bij mij in mijn kaartenrek staat is dit gedichtje:

L I E F J E
ALS JIJ GROTER WORDT EN
NIET MEER
IN MIJN ARMEN PAST
IK JOU NIET DRAAG
MAAR JIJ JE EIGEN
WEG JE EIGEN TEMPO
JIJ HAND IN HAND MET
EEN LIEFDE HUPPELT
IK ZAL ALTIJD
VERGEET NIET
A L T I J D
ER GEWOON ZIJN.
© Woordkunsten.nl 

Ga op zoek naar iets wat bij je past. Misschien hou je van traditionele gedichten, ook die zijn volop te vinden. Leen eens een gedichtenbundel o.i.d. in de bibliotheek of probeer zelf iets moois op papier te zetten. Enjoy!

Houd jij van poëzie? 

Geef een reactie

