Geplaatst in 'Zelluf Doen' - DIY KIDS, DIY voor jou

Shadow Painting #DIY

‘Mama, mag ik verven?’ Mijn oudste houdt ervan! En het verven is nóg leuker geworden met Shadowpainting. Dit is een techniek die Marianne -de bedenker ervan- me tijdens de PaperPassion heeft uitgelegd. Het ziet er ingewikkeld uit, maar zelfs kinderen kunnen dit!
img_7672

Shadowpainting bevat eigenlijk drie technieken in één. Zijdeschilderen, batik en aquarel. Marianne maakte hier een combinatie van, zodat ook mensen zonder tekentalent mooie dingen kunnen maken. Neem nou mij. Mijn broertjes en zusjes kunnen allemaal tekenen, behalve ik. Daarom maakte deze techniek me meteen enthousiast. Ik kocht een startset tijdens de beurs met daarin uitgebreide uitleg, patronen, liner, shadowpaint, contourpaint, effectzout, canvas primer, shadowpaper en extra tekenpuntjes. Uiteraard zijn al deze producten ook verkrijgbaar in de shop van Marianne.

Maar hoe begin je dan? Shadowpainting kan zowel op papier als op canvas. Ik had nog een kleine canvas liggen en leek me leuk om het daar eens op uit te proberen met mijn dochter die zo van verven houdt. Volg hieronder alle stappen:


Stap 1 – Overtrekken
1. Begin met het uitzoeken van een leuke illustratie. Je kunt deze kopen via de site, maar natuurlijk ook zelf iets tekenen of uitprinten.

2. Plaats de illustratie achter het canvas, met de afbeelding naar voren.

3. Leg de canvas op een lichtbak. Helaas heb ik die niet, dus ik gebruikte mijn hand om de afbeelding goed te kunnen zien.

4. Trek de afbeelding over met een liner en laat dit één nacht drogen.

Stap 2 – Schilderen
1. Pak een palet en doe ik elk rondje een druppeltje water

2. Pak voor elke kleur die je gaat gebruiken een kwastje

3. Doop de kwastjes één keer in de verf en daarna in de druppel water.
Hier heb je écht genoeg aan!

4. Laat je kindje nu ‘schilderen’.
De verschillende kleuren zullen mooi in elkaar overlopen.

5. Klaar? Laat het nu goed drogen.

Stap 3 – Afwerken
1. Trek de liner van het canvas.

2. Omlijn nu alle contouren met contourpaint.
Je kunt het natuurlijk ook zo laten.

3. Als de contourpaint droog is, breng je een beschermlaag aan. Dit kun je doen met speciale fixatief, maar kan eventueel ook met haarlak.


Het klinkt veel, maar het is vooral de tijd die het ‘veel’ maakt. Het is ontzettend leuk om te doen en ondanks dat je de illustratie misschien niet zelf hebt getekend, heb je op deze manier toch een origineel werkstuk gemaakt! Die van ons staat in ieder geval mooi te pronken in de woonkamer. Je kunt shadowpainting op nog veel meer manieren toepassen. Meer hierover lees je hier.

Ga je deze DIY uitproberen? Deel dan een foto op Instagram met hashtag #buttydaantje Vergeet hem ook zeker niet te delen op de facebookpagina van Shadowpainting, want ik weet zeker dat Marianne dat heel leuk vindt!

Een startset is al verkrijgbaar vanaf €20 bij Lalinea Shadowpainting

Had jij al eens van Shadowpainting gehoord?

4 gedachten over “Shadow Painting #DIY

  1. Ik heb dit een jaar of tien geleden gekocht, het is me helaas nooit gelukt omdat het “tekenen” te zwaar ging. Je moet in de flacon drukken en tekenen. Er zit nu wel een tekenpunt bij zie ik …. alle inkt (verf) heb ik er nog van dus ik zou alleen de liner moeten kopen …
    Maar ik ben bang dat het nog te zwaar voor me gaat. Hoe vond jij dat gaan?
    Groetjes Simone

    Liked by 1 persoon

    1. Wat gaaf dat jij al zo’n set hebt Simone! Zelf vind ik het tekenen niet zwaar gaan. Zodra het puntje van het flesje goed is doorgedrukt en alle lucht eruit is, kun je heel gemakkelijk tekenen, zonder hard te moeten duwen. Het tekenpuntje helpt om mooie dunne lijnen te maken! Heb je de verf van Lalinea? Of een ander merk?

      Like

Geef een reactie

