Geplaatst in DIY voor jou, Gastblogs

Paperclip Shaker #FuseTool

Soms ontdek je enorm leuke creatieve ideeën waar je meteen meer over wil weten. Ik had dat toen ik een paperclip shaker van Mariëlle ontving tijdens de Valentijnsactie van PostNL. Zij stuurde mij post met zo’n shaker en was op slag verliefd. Hoe maak je dat? Ik vroeg haar of ze het mij wilde uitleggen in een gastblog.

Gelukkig was Mariëlle direct enthousiast toen ik haar vroeg of ze er meer over wilde vertellen. Al gauw werd duidelijk dat ze de Fuse Tool gebruikt. Nog nooit van gehoord. Dus ik ging op zoek naar informatie. Met een Fuse Tool kun je zelf pockets maken, ofwel zakjes van plastic. De mogelijkheden hierin zijn enorm. Je kunt het gebruiken bij het maken van pocketletters, maar je kunt er ook shakercards -of paperclips van maken. Dat laatste gaat Mariëlle je in deze blogpost uitleggen.

FuseTool

Wanneer je de Fuse Tool aanschaft, ontvang je er een speciale liniaal, las-tip en snij-tip bij. Voor het maken van de paperclip shaker heb je de las-tip nodig. Hiermee kun je naden maken. Mariëlle vertelt:

Wat heb je nodig?
– Fuse Tool
– glanzende insteekhoes
– paperclips
– ijzeren liniaal
– pailletten
– schaar
– uitwisbare fineliner
Stappen
1) Verhit de Fuse Tool ongeveer 15 minuten. Zelf doe ik de Fuse Tool altijd in een glazen pot, omdat ik de houder die er bij aankoop bij zit, niet fijn vind werken.

20170222_135432

2) Meet de kant van de paperclip op waar het langste ijzertje zit. In dit geval is dat 5cm. Pak dan de insteekhoes erbij. Zorg ervoor dat je de gesloten kant meet, tegenover de gaatjes. Meet altijd een halve centimeter korter dan de paperclip is, zodat het plastic straks mooi om de paperclip past. In dit geval meet ik dus 4.5cm breed op.
3) Knip nu vanwaar je hebt gemeten, aan beide kanten mooi recht naar beneden. Je kunt de shaker net zo lang maken als jij zelf wilt. Je kunt beter iets te ver naar beneden knippen dan te kort. Als je het plastic om je paperclip vouwt zie je snel genoeg hoe lang de shaker mag zijn.
4) Je vouwt nu het plastic als het ware om de paperclip. Dit moet dus aan het langste ijzer wat je net hebt gemeten. Nu leg je je liniaal op een open kant. Rol met de Fuse Tool tegen je liniaal aan naar beneden op het plastic. Doe dit heel rustig en voorzichtig. Kijk uit want het ijzeren gedeelte is heet! Als het goed is, is één kant nu dicht.
5) Laat het plastic even paar tellen liggen. Maak vervolgens de andere open kant ook dicht. Laat vervolgens weer even rusten en leg je Fuse Tool weer in je houder of glazen pot.
6) Nu heb je aan de onderkant een opening, waardoor je een soort zakje hebt gekregen. Hier kun je leuke pailletjes in doen. Zelf vind ik het leuk om de shaker te sluiten als een soort vlag, maar dit kan natuurlijk ook gewoon recht, zigzaggend of wat jij leuk vind! Als je tevreden bent, pak je je liniaal er weer bij en maak de shaker dicht met de Fuse Tool. Laat de shaker weer even paar tellen rusten, zodat het goed dicht smelt. TIP: Bij een ‘vlag’ meet je uit waar het midden is. Hier zet je een stipje met een uitwisbare fineliner en vervolgens knip je naar de stip toe, zodat je een vlaggetje krijgt.

7) Loop alle kantjes na om te kijken of het plastic mooi is samengesmolten. Zo ja? Dan is je shaker paperclip klaar! 🙂
Ik heb er zelf nog met een lijmpistool een lieveheersbeestje op geplakt, maar dat hoeft natuurlijk niet! Ik hoop dat je hier wat aan hebt en geïnspireerd bent geraakt, zodat ook jij leuke dingetjes kan gaan maken. Ga naar @paper_goodies  voor nog veel meer leuks ❤
Liefs Mariëlle (en Rianne)

Wat ontzettend leuk om van anderen te leren. Hier raakt ik dus echt door geïnspireerd. Ik krijg meteen zin om zelf aan de slag te gaan. Dankjewel voor je uitleg Mariëlle.

Ken jij de Fuse Tool al? Waar gebruik jij hem voor?

Geef een reactie

