Geplaatst in Open dagboek, Reviews

Thee met gespreksstof!

Heb jij al wat zonnestralen gevangen deze week? Doen hoor, het is zalig! Je zou er haast vrij voor nemen, maar ik heb makkelijk praten als thuiswerkende mama. Hebben jullie ook dat er iets begint te kriebelen van binnen bij zulk weer? Zo’n gevoel dat je toe bent aan vernieuwing, verfrissing en vooral heel veel vrolijkheid? Ik heb iets gevonden waar niet alleen ik heel blij van word, maar ook een aantal bijzondere vrouwen in Nepal.

Al een poosje was ik op zoek naar leuke, vrolijke, maar vooral originele onderzetters. Je weet wel, die dingen die je gebruikt om kringen op je tafel te voorkomen. Eerlijk, ik gebruik ze daar nooit voor, ik vind het gewoon leuk staan. Die kringen maak ik me geen zorgen om. Met kinderen verdwijnen dat soort idealen een beetje naar de achtergrond denk ik. Wie mij een beetje kent weet dat ik van duurzaam, fair trade en origineel houd. Ik heb graag spulletjes uit anderen culturen in huis. Het heeft een verhaal en dat maakt me nieuwsgierig.

Blij verrast was ik toen ik ontdekte dat Sukhi niet alleen kleden verkoopt, maar ook kleine onderzetters. Een mini versie van de kleden die ze verkopen in de maten 10cm of 20cm. In een vorig artikel schreef ik al dat ik dol ben op de bolletjeskleed uit Nepal. Ze zijn zacht, kleurrijk, stevig en origineel. Het zal dus geen verrassing zijn dat ik heb gekozen voor de vilten bolletjeskleed onderzetters. Ik koos voor één onderzetter van 20cm en 4 onderzetters van 10cm. De grotere gebruik ik om mijn theepotje op te zetten.

IMG_8163

Met Sukhi haal je niet alleen leuk gespreksstof in huis voor tijdens de theekransjes, maar heb je ook nog eens echt fair trade en handgemaakt product. De bolletjeskleden -en onderzetters worden gemaakt door Nepalese vrouwen. Het is een eeuwenoude traditie, en hoe tof is het om dat in huis te hebben. De vrouwen worden goed en eerlijk betaalt, waardoor ook zij een goed bestaan kunnen leiden. Elk kleed en onderzetter is uniek en wordt helemaal met de hand gemaakt van 100% wol. Hier gaat een heel proces aan vooraf, en vergt veel geduld en passie.

Houd jij meer van neutraal of een ander soort materiaal? Bij Sukhi vind je nog veel meer kleden en onderzetters uit Marokko, India en Turkije. Thee drinken was nog nooit zo leuk!

Bolletjeskleed_Nepal
Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met Sukhi

Ken jij Sukhi al?

2 gedachten over “Thee met gespreksstof!

Geef een reactie

