Geplaatst in DIY voor jou, Gastblogs, Reviews

Heat Embossing

Deze blogpost is geschreven door Elise van EliseDingen

Op mijn verjaardag kreeg ik een voor mij nog onbekend apparaat. Qua vorm deed het mij wat denken aan een krultang, qua functie meer aan een föhn. Mijn vrienden vertelden mij dat het een heat embossing tool is. En daar kun je gave dingen mee maken! Ik ga het je  stap voor stap laten zien.

Benodigdheden:
– Een multi purpose heating tool: ik heb deze knalroze van Papermania
– Een VersaMark inktkussentje: een unieke kleurloze, ietwat kleverige inkt
– Stempels naar keuze
– Embossing poeder in kleur naar keuze: de WOW! poeders bevallen prima

1. Ondergrond
Voordat we beginnen raad ik je aan om als ondergrond een groot vel (wit) papier neer te leggen. Je zult zien dat dit later nog goed van pas komt.

DSC09897

2. Stempelen
Kies een stuk papier waarmee je aan de slag wilt gaan. Ik ben voor een zwart stuk papier gegaan, omdat mij dat wel gaaf leek in combinatie met gouden poeder. Met een stempel naar keuze maak je met behulp van de VersaMark inkt een afdruk op het papier. Zelf druk ik trouwens liever het stempelkussen tegen de stempel aan dan andersom.

3. Poederen
Wanneer je met je stempel een afdruk gemaakt hebt, kun je er embossing poeder in een kleur naar keuze overheen strooien. Ik ga voor goud! Dit voelt een beetje gek, maar je mag het poeder er royaal overheen strooien. Sterker nog, je moet! Zo weet je zeker dat de hele afdruk mooi bedekt wordt.

DSC09904

4. Poeder verwijderen
Als je genoeg poeder hebt gebruikt om de hele afdruk te bedekken, dan is het tijd om het overige poeder er af te tikken. Ik doe dat gewoon door het papier waar je de afdruk op hebt gemaakt op te tillen. Hierdoor valt de extra poeder er vanzelf af. Door een tikje tegen het papier te geven valt ook het laatste restje extra poeder van het papier af.

DSC09906

5. Teruggieten
Voordat we met de multi purpose heating tool aan de slag kunnen, giet ik met het onderste vel wit papier het extra poeder weer terug in het potje. Dit doe ik door mijn papier in een soort koker vorm te buigen.

DSC09907

6. Heaten
Tijd om de heating tool erbij te pakken! De mijne heeft enkel een aan/uit knop, geen verschillende standen. Ik doe hem aan (pas op, er komt zeer warme lucht uit!) en beweeg zigzaggend over mijn papier heen. Blijf niet te lang op één plek stil hangen, je wilt niet dat je papier verbrand. Afhankelijk van de grootte van je stempel zie je na zo’n 30 á 40 seconden het poeder ineens glanzend worden. Als de gehele afdruk glanzend is, ben je klaar! Dan kan de heating tool uit en kun je beginnen aan je volgende afdruk.

Tot voor kort was heat embossing compleet nieuw voor mij, maar zelf vind ik het echt onwijs leuk. Hopelijk heb ik jou ook een beetje kunnen inspireren en een kijkje kunnen geven wat voor leuk effect heat embossing heeft.

DSC09914

Heb jij het al eens uitgeprobeerd?

Geef een reactie

