Geplaatst in DIY voor jou, Geluk van LadyBug, Snailmail

Snailmail, hoe begin je?

Snailen kan veel voldoening geven. Het is zó leuk om iets te maken dat helemaal afgestemd is op de wensen van de ander. Maar hoe doe je dit eigenlijk?

Wie is zij?
Om te beginnen aan een snailmail is het prettig om te weten waar de ander van houdt. Wat zijn haar favoriete kleuren, illustraties, hobby’s? Als je een afgesproken snailmail maakt, is dit natuurlijk gemakkelijk te achterhalen. Wanneer het om een verrassingssnailmail gaat -bijvoorbeeld via de Postzolder- dan is het soms nuttig ‘stiekem’ even te zoeken op Instagram of Facebook om een beeld te krijgen van deze persoon.

Kies een thema
Mijn gouden tip bij het snailmailen is om te gaan werken vanuit een thema. Dit maakt het zoveel makkelijker. Dit kan bijvoorbeeld een bepaalde kleur zijn of een dier. Of juist een hobby van die persoon of een bepaalde illustratie. Zo zijn cactussen, plantjes, flamingo’s, ananassen en fietsen op het moment erg populair.

Verzamelen
Voordat je daadwerkelijk begint aan je snailmail, raad ik je aan om eerst allerlei spulletjes te verzamelen, passend bij het thema. Denk hierbij aan papier, stickers, labels, bakerstwine, magneetjes, kaartjes. Gooi nooit zomaar wat weg, veel kun je gemakkelijk hergebruiken. Voor de rest is het natuurlijk handig om lijm en een schaartje bij de hand te hebben. Zelf gebruik ik altijd een klein 3D-schaartje, een lijmstift en dubbelzijdig tape. Hiermee voorkom je bobbels in je papier.

Uitproberen
Persoonlijk vind ik het altijd prettig om -voordat ik daadwerkelijk ga knippen en plakken- een beetje uit te proberen hoe ik de snailmail nou precies wil maken. Als je nog niet veel ervaring hebt is het maken van een simpel flipbookje het makkelijkst. Hiervoor heb je twee vellen stevig papier nodig. Deze plak je met washitape aan elkaar. Zo heb je vier kanten die je kunt beplakken en waar je vakjes e.d. kunt creëren. In de video hieronder geef ik een (snelle) impressie.

Ga op zoek!
Tot slot nog een paar tips voor het opdoen van snailmail inspiratie:

  • Zoek eens op Pinterest en Instagram op de termen/hashtags ‘snailmail’. Je ziet dan ongelooflijk veel voorbeelden voorbij komen, waar je heel veel ideetjes door kunt opdoen.
  • Meld je aan bij leuke snailmail FB-groepen en/of de Postzolder. Hier vind je niet alleen leuke inspiratie, maar kun je ook meedoen aan leuke projecten en/of op zoek gaan naar snailmailmaatjes.
  • Leuke snailmailspulletjes kun je vinden bij veel online shops. Ook door regelmatig te snailen, kun je leuke goodies verzamelen! In mijn Webshop LadyBug vind je ook toffe snailmailproducten, zoals dit leuke geluksflesje hieronder 🙂

    Wat is jouw tip bij het maken van snailmail?

     

4 gedachten over “Snailmail, hoe begin je?

  1. Omdat ik mezelf een “niks nieuws kopen jaar” heb opgelegd, ben ik behoorlijk beperkt in mijn snailmailmateriaal.
    Het positieve hiervan is dat ik werkelijk overal knutselmateriaal in zie.
    Knopen en kantjes haal ik van kapotte kleding, plaatjes knip ik uit tijdschriften en folders, elke snipper papier wordt gebruikt en ik ben gek op 2e hands boeken en atlassen.
    Ook voor snailmailers met een klein budget (postzegels zijn dúúr!) is het op deze manier prima te doen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

