Geplaatst in DIY voor jou, Handlettering

Kalligrafie geheim

In een vorige post schreef ik al iets over moderne kalligrafie, ook wel brushlettering genoemd. Maar kalligrafie heeft vele stijlen, zoals klassiek, gotisch en copperplate. Ontdek -samen met mij- de geheimen van kalligrafie.

Kalligrafie is de kunst van het schoonschrift. Na de boekdrukkunst werden beroepen in kalligrafie langzaam overbodig, maar sinds 1850 herleefde de belangstelling hiervoor. Er wordt vaak gebruik gemaakt van de brede pen. Deze geeft in de dwarse richting een smalle streep, en in de lengterichting een brede streep. De brede pen is afgeleid van de rietpen die tot ongeveer 300 na Chr. werd gebruikt én de ganzenveer die vanaf 300 na Chr. werd gebruikt.

 

Tegenwoordig zijn er veel verschillende soorten kroontjespennen die gebruikt worden. Deze steek je in een kroontjespenhouder. Maar je kunt ook kalligraferen met een oblique, een kroontjespen met een losse nib. Dit heet copperplate kalligrafie.

IMG_8148

Vorig jaar Sinterklaas, ontving ik van mijn vader een kalligrafieset. Hierin zit inkt, 5 losse nibs (penpunten), een kroontjespen houder, waxstempel, wax, kaarten en enveloppen. Toen ik de set opende was ik een beetje huiverig. Zou ik dat wel kunnen? Toen ik eenmaal begon, ging er een wereld voor me open. Het is zo anders dan handlettering. Kalligrafie brengt letterlijk de geschiedenis tot leven. Het is nostalgie. Schrijven met échte inkt en een kroontjespen is zo fantastisch. Met alleen schrijfletters kun je al hele mooie letters creëren, omdat elke nib ook een ander effect heeft.

 

TIP: Schrijf deze zomer eens een brief met een échte kroontjespen en échte inkt. Het is zo leuk om te doen. Je brief krijgt meteen een andere uitstraling. En helemaal tof, maak hem dicht met zo’n mooie waxstempel. Natuurlijk is kalligrafie ook leuk om uit te proberen in je journal.

 

Heb jij al eens geschreven met een echte kroontjespen?

Een gedachte over “Kalligrafie geheim

  1. Ik vind t zo leuk en grappig dat het schrijven met n kroontjespen weer opnieuw wordt ontdekt. Als kind van 6 jaar MOESTEN woj op school schrijven met pen en inkt en was dat best n klus als je sloedig was. Met inktlap en vloei om spatten inkt weg te werken. Svhrijven met een balpoint ( zoals dat toen heette) was iets heel bijzonders. En nu is het schrijven met n kroontjespen en inkt weer bijzonder. En je hebt gelijk….het heeft een speciale uitstraling. Nostalgie.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

