Geplaatst in DIY voor jou, Handlettering

DIY: Boekenlegger

Eerlijk, ik lees niet veel boeken. Maar boekenleggers en bladwijzers vind ik wel ontzettend leuk. Ook om te maken trouwens. Zo maak ik voor mijn shop boekenleggers van vilt, met daarop namen geborduurd in de gepersonaliseerde variant. Zelf gebruik ik bladwijzers in mijn agenda en planner. Ik geef je tips hoe je ze zelf kunt maken.

Bij de Handlettering Swap is één van de keuze-items het maken van een boekenlegger. Graag laat ik dus zien hoe je dit kunt aanpakken. Ik maakte twee varianten, maar natuurlijk is er nog veel meer mogelijk.

1. Met illustratie
Natuurlijk kun je er zelf een illustratie bij maken, maar stel dat je -net als ik- niet zo goed bent in illustreren, dan is een boekenlegger waar al een illustratie op staat, wel zo makkelijk. Ik gebruikte de ‘bladwijzers met bloemen’ (€0.40 p.s) uit mijn shop. Deze bevatten een illustratie met bloemen. Bij de meesten zit er genoeg witruimte aan de boven -of onderkant, waardoor je er ook leuk bij kunt letteren. Deze boekenleggers hebben rechte hoeken. Zelf vind ik het mooier als ze ronde hoeken hebben, en maakte deze dan ook met mijn round corner punch. Zelf heb ik ook een eyelet tang. Hiermee kun je het gaatje wat je uiteindelijk bovenin de boekenlegger maakt, mooi afwerken met een ringetje. Vervolgens een kwastje of lintje erdoor, en klaar is ie!

 


2. Met (zelfgeletterde) quote
Ik hoef het eigenlijk al niet meer te zeggen, maar handletteren is één van mijn favoriete hobby’s geworden. Waarom zou ik dit dan niet doen op een boekenlegger? Van kraftpapier vind ik hem het mooist, want daar kun je ook mooi met een witte gelpen op letteren. De rest werkt hetzelfde als de boekenlegger met illustratie. Ik zou er hier -voor de optimale afwerking- nog wel voor kiezen om te lamineren. Dan is je boekenlegger net wat steviger, en geeft meteen een professionele look!

 


Houd jij van lezen?

2 gedachten over “DIY: Boekenlegger

  1. Wat heb je leuke boekenleggers gemaakt. Ik vind jouw blog echt een leuke blog met echt hele leuke blogs, ik lees ze altijd met heel veel plezier.
    En nee ik ben geen lezer, maar knutselboeken lees ik heel vaak en blader ze vaak door , ook tijdschriften voor ideeen op te doen.
    Ga zeker verder met het maken van je leuke blogs.:-)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

