Geplaatst in DIY voor jou, Handlettering, Reviews

Zig Clean Color

De Zig Clean Color brushpennen. Ik kocht ze tijdens de PaperPassion beurs in Tilburg, puur omdat ik graag wilde oefenen met brushlettering. Maar tot groot genoegen kwam ik erachter dat je deze brushpennen nog op vele andere manieren kunt gebruiken.
Houd jij van letteren, aquarellen en stempelen? Dan zijn de Zig Clean Color brushpennen écht iets voor jou. Waarom? Ze werken niet alleen fijn, ze zijn ook nog eens heel veelzijdig in gebruik.

De Zig Clean Color brushpennen zijn dure, maar fijne pennen. Ik kocht er vier in de kleuren blauw, geel, rood en zwart. Met deze basiskleuren kan ik ook weer gemakkelijk blenden naar de kleuren groen, paars en oranje. Het zijn Real Brush pennen. Dit wil zeggen dat ze echte haartjes hebben, net als een penseel. De inkt in de pennen is op waterbasis, je kunt er dus ook mooi mee aquarellen. Ondanks de diversiteit, hebben ze wel een gebruiksaanwijzing. Zodra je het gebruik van de pennen onder de knie hebt, zul je er veel plezier van hebben!

Brushlettering
Bij brushlettering gebruik je -logisch- brushpennen. Deze heb je in verschillende varianten. Je hebt ze met een flexibele penseelpunt of een Real Brush punt. De Zig Clean Color is een Real Brush. Door de echte penseelhaartjes kun je gemakkelijk mooie brede lijnen trekken, maar ook hele dunne. De haartjes keren na iedere lijn die je schrijft of tekent, vanzelf weer terug. Bij brushlettering maak je dunne lijnen omhoog, en brede lijnen naar beneden. Ook kun je er mooi mee blenden. Dit heb ik je in een vorig artikel al eens uitgelegd. Je kunt de punten inkleuren en er vervolgens mee schrijven. Je hoeft niet bang te zijn dat de punten verkleuren, ze krijgen hun eigen kleur gewoon weer terug.

Aquarellen
Omdat de pennen op waterbasis zijn, kun je er heel mooi mee aquarellen. Dit werkt het best op aquarelpapier. Wanneer je dit op gewoon papier doet, zul je merken dat dit sneller kapot zal gaan. Er ontstaan dan scheurtjes en het papier brokkelt af. Aquarelpapier zuigt als het ware het water op. Het zal even krom gaan trekken, maar dit komt vanzelf weer goed als het droogt. Binnen het aquarellen is weer veel mogelijk. Je kunt er illustraties mee inkleuren. Dit kun je rechtsreeks met de pennen doen of met behulp van een waterbrush. Met een waterbrush en aquarelblokjes kun je overigens ook hele mooie achtergronden creëren.

1) Breng één of meerdere kleuren aan op een aquarelblokje
2) Pak je waterbrush en spetter hiermee op  het aquarelblokje
3) Pak nu je papier en druk deze in de kleuren
4) Haal je papier eraf, je zult een prachtig verloop van kleuren zien

Stempelen
Je zou er in eerste instantie misschien niet opkomen, maar je kunt deze pennen ook gebruiken in combinatie met clear stamps. Wanneer je rechtstreeks op de clear stamps kleur aanbrengt, kun je mooi verloop maken van verschillende kleuren en er daarna mee stempelen. Iets wat met een gewoon stempelkussen niet kan. Zorg ervoor dat je de punt plat houdt, zodat hij mooi veel kleur afgeeft op de stempel. Het plastic van je stempel zal trouwens iets verkleuren, maar dit heeft geen effect op verder gebruik van je stempel. Wanneer je hebt gestempeld, kun je met de waterbrush vanuit de gekleurde lijnen je afdruk subtiel inkleuren.

IMG_8153
Ik maak mijn visitekaartjes voor mijn blog zelf met de Zig Clean Color brushpennen

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen inspireren en vooral op weg heb kunnen helpen als je nog vragen had over de Zig Clean Color brushpennen.

Waar gebruik jij de Zig Clean Color brushpennen voor?

Plaats een reactie